De Lijn schrapt helft bussen op zondag
05 April 2015
De Lijn heeft deze week opnieuw een bommetje laten vallen: er wordt zwaar gesnoeid in het openbaar vervoer op zondag. Dat komt omdat De Lijn extra moet besparen. In Overijse komen de besparingen er op neer dat bijna de helft van de bussen op zondag geschrapt wordt vanaf 1 mei van dit jaar. De vroege en de late ritten moeten eraan geloven, terwijl het openbaar vervoer op zondag vandaag al heel beperkt is. Vanuit Brussel worden 23 van de 55 ritten geschrapt op lijnen 341, 344, 345, 348 en 349. Voor 10 en na 19 uur rijden er vanaf dan geen bussen meer. Vandaag vertrekt de eerste bus nog om 7u58, en de laatste om 23u41. Dat wil dus zeggen dat de laatste bus 5 uur vroeger zal vertrekken! In de omgekeerde richting is het nog dramatischer. Richting Brussel worden 27 van de 56 ritten geschrapt. Ook hier worden de bussen voor 10 uur geschrapt. Het allerlaatste vertrek is vanaf 1 mei zelfs voor 18 uur.
Het is niet de eerste keer dat er gesnoeid wordt in het openbaar vervoer in de Druivenstreek. Eerder werd al beslist om de lengte van een aantal lijnen te beperken. Lijnen 344 en 345 rijden sindsdien niet meer naar het Europees Parlement, maar stoppen aan Herrmann-Debroux. Lijn 830 rijdt in de daluren niet meer naar Groenendaal, maar stopt in Overijse, net als verschillende andere ritten. Lijn 343 rijdt sinds een aantal jaar zelfs al helemaal niet meer in de weekends.
De mogelijkheden om je op zondag te verplaatsen met het openbaar vervoer worden dus ontzettend beperkt. Mensen die vroeg of laat ergens willen zijn moeten maar met de auto gaan, zegt de regering.
Dit beleid over openbaar vervoer is absurd. Vlaanderen wordt geplaagd door lange files, vervuiling, lawaaihinder,? De kwaliteit van het openbaar vervoer moet omhoog: stipte bussen en trams, een dienstregeling die aantrekkelijk genoeg is om reizigers te overtuigen,? Vlaanderen gaat jammer genoeg al jaren koppig de omgekeerde richting uit. Er wordt amper iets verbeterd aan het openbaar vervoer. Elk jaar worden ritten geschrapt, lijnen verkort, en ondertussen daalt het aantal reizigers en wordt het steeds minder interessant om met De Lijn te reizen.