Mobiliteit in Overijse – heel veel stappen vooruit, maar het werk is nog niet af

28 September 2024

Mobiliteit in Overijse – heel veel stappen vooruit, maar het werk is nog niet af

“Wie rustige, kindvriendelijke woonstraten, goede voetpaden en veilige fietsverbindingen wil, stemt het best voor Groen op de lijst Team 3090.” - Peter Lombaert

De voorbije maanden was Overijse allesbehalve mobiel. Dat hebben we samen kunnen vaststellen, vooral in Jezus-Eik. De gemeentelijke werf aan de Vuurgatstraat en Esdoornlaan liep maanden vertraging op door technische problemen met buizen en kabels. De Vlaamse werf van de werkvennootschap aan de fietssnelweg kon contractueel niet meer uitgesteld worden. En de Vlaamse werf aan de Leonardtunnel zal nog maanden voor problemen zorgen. De tunnel stond op instorten, de werken uitstellen kon echt niet. Maar de werken-emmer liep over …. En dan moest de Brusselse steenweg ook nog enkele weken dicht.

Een ongelukkige samenloop van omstandigheden en veel onvoorziene problemen. Alhoewel, Vlaanderen heeft jaren zijn bruggen en wegen verwaarloosd. In heel het land duiken structurele problemen op die enkel opgelost kunnen worden met grondige ingrepen die maanden werk vragen.

En toch hebben we wat mobiliteit betreft stappen vooruit gezet de voorbije jaren. Er zijn het fietsplan en het trage-wegen-plan voor voetgangers. Samen met de bewoners werden mobiliteitsplannen uitgewerkt voor Tombeek en Terlanen. Beide gehuchten kozen onder andere voor een ruime zone 30, een schoolstraat, toegangspoorten en extra zitbanken. In de Abstraat komt een fietspad en een trajectcontrole.

Groen wil ook trajectcontroles op de meeste verbindingswegen waar nu nog te hard gereden wordt. We willen in elke dorpskern en elke woonwijk samen met de bewoners een mobiliteitsplan uitwerken. De bewoners geven de knelpunten aan en beslissen welke oplossingen er gekozen worden.

Er kwam ook een snelbus naar Brussel en kilometers fietsstraten (die de komende jaren kindvriendelijk zullen worden ingericht). De eerste twee deelwagens staan sinds 27 september 2024 aan het Stationsplein. Op termijn krijgt elk gehucht deelwagens en deelfietsen.

In 2025 wordt een tweerichtingsfietspad aangelegd langs de Waversesteenweg tussen de Lanestraat en de Nijvelsebaan. Zo kan er veilig gefietst worden zonder die drukke N4 te moeten oversteken. Ook in de Hertstraat komt er een fietspad, zo hoef je niet meer op het smalle fietspad langs de Waversesteenweg.

We willen ook bredere voetpaden zonder kasseien. En rustige woonstraten waar iedereen zich veilig voelt.

De komende jaren staat er nog veel te gebeuren. Wist je dat NVA tegen maatregelen tegen sluipverkeer, tegen trajectcontroles, tegen zone 30 woonstraten en tegen brede voetpaden zonder kasseien is? Wie rustige, kindvriendelijke woonstraten, goede voetpaden en veilige fietsverbindingen wil, stemt daarom het best voor Groen op de lijst Team 3090.